آگاهی از الزامات قانونی که امری كلیدی در انطباق و به دست آوردن درك كاملی از وضعیت انرژی سازمان است، دربرگیرنده این حقیقت است كه ممكن است پروژههای انرژی بر انطباقات قانونی تاثیرگذار باشند.
این مرحله شامل شناسایی الزامات دولتی و محلی است كه بر استفاده انرژی سازمان شما اعمال میشود. برای اغلب شركتها این فرآیند را در گذشته برای الزامات قانونی و استانداردهای زیستمحیطی انجام شده است. علاوه بر این، آگاهی از قوانین زیستمحیطی، علیالخصوص آن دسته از قوانین مرتبط به آلایندههای هوا كه به هر دو مبحث اثرات زیست محیطی سازمان و استفادههای انرژی مرتبط هستند، حائز اهمیت است. برای مثال:
- كسب مجوز نظارت زیستمحیطی ممكن است كنترلی را تعیین كند كه مصرف انرژی داشته باشد، اما در عمل این امر به طور مستمر نخواهد بود. ( به عنوان مثال پمپ سرریز برای تخلیه فاضلابهای سطحی)
- مجوز نظارت زیستمحیطی ممكن است استفاده انرژی ویژهای را تعیین كند. ( مانند عملكرد یك سیكلون تحت مجوز هوای پاك )
- مجوز نظارتی هوای پاك ممكن است تنها یك نوع خاص سوخت را برای مصرف یك تجهیز تعیین كند.
الزامات قانونی مضاعفی كه ممكن است بر مصرف انرژی سازمان اعمال شود، می تواند شامل آییننامههای محلی، قوانین یا مقررات منطقهای و یا الزامات تأسیساتی باشد. برای مثال الزامات منطقهای یا الزامات تأسیساتی ممكن است دسترسی به برخی قسمت ها مانند نواحی اطراف خطوط ولتاژ بالا یا ترانسفورمرهای تأسیسات الكتریكی را محدود كند. مقررات ساختمان میتوانند شامل الزامات بهرهوری ساختمان برای ماشینآلات ارتقاءیافته، اصلاحشده و یا بروزرسانی شوند.
بنابراین اولین قدم در این مرحله جمعآوری اطلاعاتی است كه به سوالات زیر پاسخ میدهند:
- فرآیند موجود و فعلی سازمان شما برای شناسایی الزامات قانونی قابل اجرایی كه مرتبط با استفادههای انرژی هستند، چیست؟
- چه كسی در سازمان شما دارای اطلاعات در مورد الزامات قانونی قابل اجرا مرتبط با استفاده انرژی است؟
- این اطلاعات چگونه نگهداری میشوند؟ آیا لیستی از این الزامات قانونی و نظارتی قابل اجرا موجود است؟
- چه كسی مسئول حصول اطمینان از دسترسی به قوانین و مقررات قابل اجرا و الزامات آنها است؟ چگونه این نیاز مرتفع میشود؟
- چه كسی مسئول به هنگام سازی مداوم این اطلاعات است؟
- فرآیند ارزیابی چگونگی اعمال این الزامات قانونی در سازمان و چگونگی مرتفع كردن هرگونه نیاز آموزشی، كنترلهای عملكردی، پایش و اندازهگیری، كالیبراسیون، ثبت و گزارش چیست؟
پس از پاسخ به این پرسشها، تیم انرژی با هماهنگی با كاركنان محیط زیست و مدیریت، فرآیند موجود را ارزیابی كرده، هرگونه تغییرات مورد نیاز را اعمال كرده و مسئولیتهای شناسایی، ارزیابی و به هنگام سازی هر یك از الزامات قانونی مرتبط با استفادههای انرژی سازمان را مشخص میكند. كاركنان محیط زیست ممكن است فرآیند الزامات قانونی را بر عهده بگیرند. این الزامات، شامل الزامات به كار گرفته شده در استفادههای انرژی نیز هستند. در مقابلِ كاركنان محیط زیست، نماینده مدیریت انرژی ممكن است تنها اداره فرآیند آن دسته از الزاماتی كه مرتبط با انرژی هستند را بر عهده گیرد. هرچند، نگهداری هر دو مجموعه الزامات قانونی در یك لیست مشترك غیر معمول نیست. میتوان از ماتریس پیگیری الزامات قانونی و سایر الزامات برای تدوین الزامات قانونی و سایر الزامات قابل اجرا و دیگر اطلاعات مرتبط استفاده كرد.
برای سازمانهایی كه فرآیند و مسئولیتهای مشخصی برای شناسایی، ارزیابی و به هنگام سازی الزامات قانونی قابل اجرا ندارند، اقدامات مقدماتی كه باید در این مرحله صورت پذیرند، متفاوت است. اولین اقدام، تعیین مسئولیتهای این اقدامات برای هر یك از كاركنان است. در برخی موارد، ممكن است سازمان تصمیم بگیرد كه جهت توسعه این بخش از سیستم ISO 50001، از مشاوران بیرونی بهره بگیرد.
انواع گوناگونی از منابع در دسترس برای كمك به سازمان جهت شناسایی الزامات قانونی مرتبط با استفاده انرژی وجود دارند. این منابع عبارتند از:
- خدمات به هنگام سازی قوانین و مقررات تجاری
- وبسایتهای رسمی دولتی، مجلس،وزارت خانهها، محیط زیست و سازمان استاندارد
- خبرنامههای الكترونیكی
- اتحادیههای صنفی
- دورههای آموزشی و سمینارهای اطلاعاتی
- روابط تحت شبکه با دفاتر و نمایندگیهای استانی
- مشاوران
حصول اطمینان از این امر كه الزامات قانونی قابل اجرا به راحتی و آسانی در دسترس هستند امری حائز اهمیت است. بسته به نوع منبع الزام قانونی، دسترسی ممكن است از طریق وبسایتهای دولتی و یا دیگر وبسایتها، پایگاههای داده تجاری و دولتی، هاردكپی یا اشتراكات الكترونیكی و ... امكانپذیر باشد.